POSER UNDER ØJNENE

Poser under øjnene er en typisk aldersforandring, som endda kan ses på relativt unge mennesker.

Det kan få dig til at se træt og ældre ud end du er.

At vælge en operation mod poser under øjnene/ nedre øjenlåg kan afhjælpe dette problem. Operation af poser under øjnene kan være lidt sværere at udføre end operationen for øvre øjenlåg, men giver heldigvis sjældent anledning til problemer. Operationen foregår i lokalbedøvelse. Det er også muligt at operere for hængende øjenlåg under samme operation.

OPERATIONEN

Ved operation af poser under øjnene/ nedre øjenlåg optegner kirurgen hudoverskuddet, og efter der er anlagt lokalbedøvelse fjernes hud og underliggende muskel. Dukker der overflødigt fedt op, fjernes dette. Selve indgrebet varer ca. 45 – 60 min. Efter at overflødig hud og fedt er fjernet, brændes de små blodkar, der stadig bløder og sårene syes sammen.

Efter operationen skal du ligge ca. ½ time med løftet hovedgærde og med ispose på øjenlågene for at mindske hævelser og blødning. Du må ikke køre hjem selv – så enten skal du afhentes eller tage en taxi.

Læs om øjenlågsoperationer på sundhed.dk

RISICI OG KOMPLIKATIONER

Ved alle operationer er der risiko for efterblødning. Skulle det begynde at bløde efter operation af nedre øjenlåg, kan man ofte ved et let tryk i ca. ½ time stoppe denne.  I sjældne tilfælde kan der opstå blodansamlinger under huden, der kræver kirurgisk udtømning.

Meget sjældent ses betændelse i arrene, men ofte kan der være lidt småirritation i sårene og især ved operation af nedre øjenlåg kan man være lidt irriteret i øjets bindehinde. Dette går ofte over af sig selv. I ekstreme tilfælde har man observeret blødning bag øjenkuglen. Dette kan give fare for synet. Ardannelse forekommer ved alle operationer. Snittet efter operation af nedre øjenlåg lægges i kanten af øjenvipperne og er sjældent synlig efter ca. 3 måneder efter operationen. Den første periode kan man dog se arret ude i siden. Ved operation af poser under øjnene kan vævet være så slapt, eller der måske er taget en tand for meget hud, at øjenformen kan blive en smule ændret ved at huden trækker lidt ned. Det er sjældent at det kræver korrektion, men i så fald kan man indsætte en lille ekstra hudbid, eller stramme hele øjenlåget op så situationen retter sig igen. Operationen hjælper ikke på de meget små fine rynker på nedre øjenlåg. Alt i alt er bivirkninger og komplikationer sjældne ved øjenlågsoperationer i hænderne på erfarne plastikkirurger.

TIDEN EFTER OPERATIONEN

De første par dage skal du holde dig i ro og sove med løftet hovedgærde og ikke bukke hovedet ned under hjertehøjde. Dette for at undgå at der opstår blødning. En god ting er at anvende solbriller i ugen efter operationen, idet du så kan skjule de opererede øjenlåg samt den blålige misfarvning, der altid vil forekomme. Denne misfarvning forsvinder dog ofte indenfor 1 uge, men kan blive hængende op til 3-4 uger, hvis du har tendens til dette.

Sygemelding

Ca. 1 uge alt afhængig af arbejdets art og din forfængelighed. Du bør ligge ½ time 3 gange om dagen med noget køligt på øjnene for at mindske hævelsen. Efter en uges tid vil stingene blive fjernet. Du må gerne tage brusebad fra dagen efter operationen. Der er ofte en svien den første aften efter operation for poser under øjnene. Mod smerter kan du bruge Panodil, som du får med hjem til 3 dages forbrug.  I øvrigt får du en også en salve med hjem, der skal forebygge infektion.

VARIGHED

Afhængig af livsstil og din genetisk bestemte aldringshastighed. Generelt 5 – 10 år.

pigmentpletter laser fjernelse københavn

11.000 kr.