OPERATION AF ASIATISKE ØJENLÅG

I Danmark har vi flere store grupper med asiatiske øjne; kinesere, thaier, vietnamesere samt grønlændere. Asiatiske øjenlåg kræver en særlig teknik, da øjenlågene er opbygget på en anden måde. Vi har været i Shanghai og lære teknikken.

Ved operationen kan der både skabes en fold, og evt. overflødig hud kan fjernes. Hvad angår forløb og komplikationer gælder helt det samme som ved anden øjenlågsoperation, og du finder denne information i menuen til venstre.

PATIENTINFORMATION

RISICI OG KOMPLIKATIONER

Ved alle operationer er der risiko for efterblødning. Skulle det begynde at bløde, kan man ofte ved et let tryk i ca. ½ time stoppe denne.  I sjældne tilfælde kan der opstå blodansamlinger under huden, der kræver kirurgisk udtømning. Meget sjældent ses betændelse i arrene, men ofte kan man se lidt småirritation i sårene. Dette går ofte over af sig selv. I ekstreme tilfælde har man observeret blødning bag øjenkuglen. Dette kan give fare for synet. Ardannelse forekommer ved alle operationer, men arret ved operation for øvre øjenlåg ligger i den fold, der automatisk kommer når øjet er åbent, og derfor er helt usynligt. Den første periode kan man dog se arret ude i siden, men også her vil arret typisk forsvinde og blive usynligt efter 1-3 måneder. Ved øjenlågsoperation for øvre øjenlåg kan det forekomme, at der ikke er taget nok hud, og i så fald må man korrigere dette ved at tage yderligere et hudbid. Alt i alt er bivirkninger og komplikationer sjældne ved operation for øvre øjenlåg i hænderne på erfarne plastikkirurger.

De første par dage skal man holde sig i ro og sove med løftet hovedgærde og ikke bukke hovedet ned under hjertehøjde. Dette for at undgå at der opstår blødning. En god ting er at anvende solbriller i ugen efter operationen, idet man så kan skjule de opererede øjenlåg samt den blålige misfarvning, der altid vil forekomme. Denne misfarvning forsvinder dog ofte indenfor 1 uge, men kan vare op til 3-4 uger, hvis man har tendens til dette. Sygemelding 3-4 dage fra kontorarbejde og 1 uge for fysisk krævende arbejde. Man bør ligge 20 min.  3-4 gange om dagen med noget køligt på øjnene for at mindske hævelsen Efter en uges tid vil stingene blive fjernet. Man må gerne brusebade fra dagen efter operationen. Der er naturligvis en svien, der som regel begrænser sig til den første aften efter operationen. Du kan læse mere om operation af øvre øjenlåg på sundhed.dk

En øjenlågsbehandlingen koster 9.500 kr.