HAGEIMPLANTAT

Hvis man er født med et lille kæbeben, kan det være kosmetisk iøjnefaldende. En lille eller vigende hage signalerer ofte usikkerhed. Dette kan korrigeres kosmetisk ved at indlægge et hageimplantat på forsiden af underkæben, hvorved hagen bliver mere prominerende. Et hageimplantat er typisk lavet af hård silikonegummi og er i sig selv helt ufarligt. For kvinder indlægges implantatet typisk gennem et lille snit i munden mellem tænderne og underlæben. Alternativt kan man lægge et snit under hagen, hvilket oftest gøres på mænd, da arret bliver mindre iøjnefaldende mellem skægstubbene. Som alternativ til et implantat kan man ved mindre vigende hage forsøge sig med indsprøjtning af en semipermanent filler, som holder et par år, og vil give en god virkning samt et godt indtryk.

Operationen ved indlæggelse af hageimplantat foregår under lokalbedøvelse og varer en halv times tid. Det er selvfølgelig forbundet med en smule ubehag at få lagt stikkene med lokalbedøvelse i hageområdet, men derefter er der ingen smerter. Efter operationen lægges der plaster omkring hageimplantatet i en uges tid. Man vil således kunne se, at et indgreb har været foretaget, hvorfor mange vælger at holde en uges ferie efter operationen. Herefter fjernes tråde og plaster, hvorefter alt er normalt. Hvis man i stedet vælger at passe sit arbejde, skal man blot være opmærksom på plastret. De første timer efter operationen kan være forbundet med smerter, hvorfor man får smertestillende med hjem.

KOMPLIKATIONER

Som ved enhver operation er der risiko for komplikationer. Det kan være betændelse, hvor det kan være nødvendigt at tage hageimplantatet ud og vente tre måneder før det kan lægges i igen. Der kan være lidt blødning og hævelse. Implantatet kan også lægge sig lidt skævt, hvilket skal korrigeres ved en senere operation. Sjældent kan der iagtages længerevarende smerter, hvorfor implantatet må tages ud igen. I enkelte tilfælde kan også tandhalsene påvirkes. Disse komplikationer er dog yderst sjældne. De fleste bliver glade for det kosmetiske resultat, der i øvrigt kan ses umiddelbart efter operationen.

OPERATION ELLER FILLER

En konsultation kan klarlægge om man har brug for et hageimplantat, eller om man i stedet skal gøre et forsøg med en semipermanent filler.

Hans Henrik Steenfos har mangeårig, alsidig erfaring i kosmetisk og rekonstruktiv plastikkirurgi, og den erfaring kommer nu kunderne i Retouch Clinic til gode.

Prisen for et hageimplantet er 16.800 kr.